zondag 5 februari 2012

Pinot Nero 2001 Sebino, Indicazione Geografica Tipica, Ricci Cubastro

Héél vaak werk ik precies anders dan de gemiddelde consument. Ik kies éérst de wijn en dan pas een recept dat daarbij past. Maar… in dit geval was het recept er eerst. In de onvolprezen Smaakbijbel van Niki Segnit las ik over de combinatie van een stokbroodje kip met ui en kruidnagel. Het gaat als volgt (voor twee personen): ga uit van twee stukken stokbrood stuk van 15 centimeter. Snij een flinke gele ui (ik deed het met rood, maakt niet uit) in dunne ringen en fruit lekker langzaam in een eetlepel arachideolie, klontje boter en een halve theelepel gemalen kruidnagel. Warm het brood op en snijd wat warme, gare kip (ik had filetjes gebraden) in plakjes. Als de ui smeltend zacht is, voeg dan een paar eetlepels room toe en verwarm dit mengsel weer. Bestrijk er het stokbrood mee en leg de plakjes kip erop. Heerlijk met een glas pinot noir, schrijft Niki Segnit. Zo gezegd, zo gedaan. Het toeval wil dat ik dezelfde dag een vijftien jaar oude pinot nero uit Lombardije op de kop tik. We proeven dus een elf jaar oude wijn en een vijftien jaar oude wijn, gemaakt van pinot noir, beiden uit Lombardije. Die vijftien jaar oude wijn verrast me, want goed drinbaar, mooie neus en fijn belegen. Maar goed: Ricci Cubastro ken ik vooral als een huis voor hele mooie Franciacorte bubbelwijnen. Deze pinot nero mag er echter zijn! Handmatige oogst. Koude maceratie waarna gisting op 100% nieuw Frans eikenhout, sterk gebrand om kleur te behouden. 18 maanden houtlagering. Ongefiltreerd om kleur en tannines te behouden. Ik proef een zwoele aanzet en ruik aardbei. Na die voluptueuze aanzet waaiert de wijn breed uit in de smaak. Lekker fruitig, goede zuren en veel rondeur. N. proeft beiden en geeft meteen de voorkeur aan deze 2001. Elegant en rank glas wijn, goede afdronk. Deze kan absoluut concurreren met Bourgogne. Deze wijn is in de volle rijkdom van zijn leven en inderdaad uiterst goed passend bij het broodje kip.
De smaakbijbel, combinaties, inspiratie en recepten, Niki Segnit, uitgeverij Podium. ISBN 978 90 5759 443 4 Vertaling is van 2011. Wijn is afkomstig van Jean Berger Wijnen in Roermond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten